Iskolai fejlesztő foglalkozások
Iskolánk kiemelt figyelmet fordít a különleges bánásmódot igénylő (sajátos nevelési igényű és beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő) tanulókra.
Intézményünkben három gyógypedagógus dolgozik részben fejlesztőpedagógus státuszban.
Feladataik:
- elsősorban az – érvényes szakértői véleménnyel rendelkező – beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók fejlesztő foglalkozásait biztosítják
- szűrést végeznek az első két évfolyamon
- kapacitás függvényében fejlesztő foglalkozást biztosítanak azoknak az érvényes szakértői véleménnyel nem rendelkező tanulóknak, akiknél
- a szűrések során komoly nehézség tapasztalható,
- szakértői vizsgálat már folyamatban van, de a szakértői vélemény még nem készült el,
- komoly nehézséget jeleznek a pedagógusok
- sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztésének megszervezése
- kapcsolattartás a külső partnerintézményekkel (szakszolgálatok, EGYMI-k, stb.)
- szakértői vizsgálatok koordinálása
- a különleges bánásmódot igénylő tanulókkal kapcsolatos intézményi dokumentumok vezetése
- partnerkapcsolat kialakítása a szülőkkel gyermekük fejlődése érdekében
- rendszeres konzultáció, folyamatos együttműködés a pedagógus kollégákkal
- szükség esetén az érintett tanuló megfigyelése többféle környezetben
- javaslattétel az egyéni bánásmód és a differenciálás gyakorlati megvalósítására
- a különleges bánásmódot igénylő tanulók felkészítése a számukra kiírt versenyekre
Iskolánk gyógypedagógusai:
Sipos-Liszka Anna
Riczu Réka
Alapelveink:
- fő irányelv a képességek fejlesztése a tananyaggal kapcsolatos korrepetálás helyett, ugyanakkor figyelembe vesszük a tanulók előtt álló következő megmérettetéseket (felvételi vagy érettségi vizsga)
- kiemelt cél a megfelelő tanulási technikák kialakítása és az egyéni motivációs utak megtalálása
- a fejlesztő foglalkozások során sikerélmény biztosítása, ellensúlyozva a mindennapi kudarcokat
- barátságos környezet, bizalmi légkör kialakítása
- szívügyünk a szépíró verseny hagyományának fenntartása
Helyes István
Megtörténik, hogy a szülők a mindennapok során rendszeresen tapasztalják, hogy gyermekük viselkedésével, magatartásával problémák vannak, vagy/és azt is, hogy a tanulás terén nehézségekkel küzd. Észlelhetik azt is, hogy a gyermek kisebb-nagyobb közösségekbe nem tud súrlódásmentesen beilleszkedni. Mindezeket általában a gyermekkel foglalkozó óvodai vagy iskolai pedagógusok is jelezni szokták a szülők felé.
A lelkiismeretes és felkészült szülők és pedagógusok sok esetben következetes nevelő-oktató munkával sok korrepetálással, gyakorlással segíteni tudnak a gyermeknek a problémák leküzdésében. Az utóbbi évtizedekben egyre inkább lehet számítani korszerűen, kiválóan képzett szakemberek, fejlesztő- és gyógypedagógusok, logopédusok segítségére is.
Előfordul azonban, méghozzá meglehetősen gyakran, hogy minden szeretet, igyekezet, szakértelem hiábavaló, a nehézségek, problémák nem szűnnek meg, sőt a sok pluszmunkát rendszeresen követő többszöri sikertelenség, frusztráció, a motiváció csökkenése következtében fokozódnak is.
Tovább nehezíti a helyzetet, hogy „nincs recept”, hiszen a fent leírt tanulási, magatartási problémák végtelenül sokféle kombinációban jelentkezhetnek, különböző életkori sajátosságokkal összefonódva. Tovább bonyolíthatja a helyzetet, hogy a gyermek maga akar-e változni, csak nem tud, vagy nem is akar.
Érthetetlen, hogy egy nevelési interakció, vagy egy gyakorló- vagy fejlesztőfeladat szinte végtelen számú ismétlése semmiféle eredményt nem hoz, csak csalódást, szomorúságot eredményez.
A megoldást az jelentheti, ha sikerül megállapítani a valódi okot, ami a problémák hátterében áll, és mintegy hátulról támadva, az okot megszüntetve, kerülő úton segíteni.
Meglepő, de igaz, hogy az okot vagy okokat legtöbbször a gyermek mozgását vizsgálva, a mozgásfejlődés egy területén, szakaszában lehet megtalálni és speciális mozgásos gyakorlatokkal megszüntetni.
A fejlesztő mozgásterápiák lehetőséget kínálnak arra, hogy felméréssel, vizsgálattal megtaláljuk a tanulási, magatartási problémák hátterében álló okot.
A tanulási, magatartási és beilleszkedési problémák hátterében legtöbbször mozgásfejlődési elmaradások, hiányosságok és hibák vannak.
A mozgásterápia célja, hogy mindezeket
-vizsgálattal felderítse, megállapítsa,
- a hiányosságokat, hibákat pótolja, javítsa,
- az idegrendszer, a komplex személyiség érési-fejlődési folyamatait erősítse, gyorsítsa.
- Alkalmas még a mozgásterápia az elmaradások, hiányosságok, hibák feltárása által a még nem jelentkező, de potenciális veszélyként fennálló esetleges jövőbeni problémák preventív kezelésére, megelőzésére.
Több „fogásnem”, terület tartozik még a mozgásterápia körébe, melyek nem függenek közvetlenül össze a mozgásfejlődéssel, de általános, átfogó hatásúak. A tanulmányi munka során alapvető a kitartó figyelem megosztása, fenntartása. A mozgásterápia speciális gyakorlatok által képes ezeket a képességeket „edzeni”, erősíteni, fejleszteni. Ez mindig látványos eredménnyel jár, ami a transzfer-hatás által a tanulmányi teljesítményben is megjelenik.
A mozgásterápia által nyújtott mozgásfejlettségi alapozás nélkül a pedagógusok, szülők és a fejlesztő- illetve gyógypedagógus lelkiismeretes, tökéletes munkája nem lehet kellőképpen eredményes.
Jellegét tekintve a terápia mozgásos, sok eszköz használatával jár, sokszor játékos, szórakoztató és izgalmas, egészséges versengéssel is járhat, amiben végül mindenki nyer, ezért a gyermekek jól motiválhatóak. A tudományosan megalapozott, szakszerű munkán kívül kettő alapvető tényező szükséges a sikerhez: fontos, hogy a gyerekek szeressék ezt a tevékenységet és minél több sikerélményben legyen részük. A mozgásterápia során a tanulók gyorsan és rendszeresen érnek el látványos sikereket, ami az egészséges önbizalom fejlődésével jár, és ez jó hatással van tanulmányi munkájukra és magatartásukra is.
Iskolánkban dolgozó külső szakemberek:
Szabó Anna
logopédus
Email: szabo.anna.09@fpsz.net
Rigó-Dörmer Dorina és Szabó Kinga Éva
utazó gyógypedagógusok
Email: utazok9@gmail.com