Menü Bezárás

Iskolai fejlesztő foglalkozások

Iskolánk kiemelt figyelmet fordít a különleges bánásmódot igénylő (sajátos nevelési igényű és beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő) tanulókra.

Intézményünkben három gyógypedagógus dolgozik részben fejlesztőpedagógus státuszban.

Feladataik:

  • elsősorban az – érvényes szakértői véleménnyel rendelkező – beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók fejlesztő foglalkozásait biztosítják
  • szűrést végeznek az első két évfolyamon
  • kapacitás függvényében fejlesztő foglalkozást biztosítanak azoknak az érvényes szakértői véleménnyel nem rendelkező tanulóknak, akiknél
    • a szűrések során komoly nehézség tapasztalható,
    • szakértői vizsgálat már folyamatban van, de a szakértői vélemény még nem készült el,
    • komoly nehézséget jeleznek a pedagógusok
  • sajátos nevelési igényű tanulók fejlesztésének megszervezése
  • kapcsolattartás a külső partnerintézményekkel (szakszolgálatok, EGYMI-k, stb.)
  • szakértői vizsgálatok koordinálása
  • a különleges bánásmódot igénylő tanulókkal kapcsolatos intézményi dokumentumok vezetése
  • partnerkapcsolat kialakítása a szülőkkel gyermekük fejlődése érdekében
  • rendszeres konzultáció, folyamatos együttműködés a pedagógus kollégákkal
  • szükség esetén az érintett tanuló megfigyelése többféle környezetben
  • javaslattétel az egyéni bánásmód és a differenciálás gyakorlati megvalósítására
  • a különleges bánásmódot igénylő tanulók felkészítése a számukra kiírt versenyekre

Iskolánk gyógypedagógusai:

Sipos-Liszka Anna

Riczu Réka 

Alapelveink:

  • fő irányelv a képességek fejlesztése a tananyaggal kapcsolatos korrepetálás helyett, ugyanakkor figyelembe vesszük a tanulók előtt álló következő megmérettetéseket (felvételi vagy érettségi vizsga)
  • kiemelt cél a megfelelő tanulási technikák kialakítása és az egyéni motivációs utak megtalálása
  • a fejlesztő foglalkozások során sikerélmény biztosítása, ellensúlyozva a mindennapi kudarcokat
  • barátságos környezet, bizalmi légkör kialakítása
  • szívügyünk a szépíró verseny hagyományának fenntartása

Helyes István

Megtörténik, hogy a szülők a mindennapok során rendszeresen tapasztalják, hogy gyermekük viselkedésével, magatartásával problémák vannak, vagy/és azt is, hogy a tanulás terén nehézségekkel küzd. Észlelhetik azt is, hogy a gyermek kisebb-nagyobb közösségekbe nem tud súrlódásmentesen beilleszkedni. Mindezeket általában a gyermekkel foglalkozó óvodai vagy iskolai pedagógusok is jelezni szokták a szülők felé.

A lelkiismeretes és felkészült szülők és pedagógusok sok esetben következetes nevelő-oktató munkával sok korrepetálással, gyakorlással segíteni tudnak a gyermeknek a problémák leküzdésében. Az utóbbi évtizedekben egyre inkább lehet számítani korszerűen, kiválóan képzett szakemberek, fejlesztő- és gyógypedagógusok, logopédusok segítségére is.

Előfordul azonban, méghozzá meglehetősen gyakran, hogy minden szeretet, igyekezet, szakértelem hiábavaló, a nehézségek, problémák nem szűnnek meg, sőt a sok pluszmunkát rendszeresen követő többszöri sikertelenség, frusztráció, a motiváció csökkenése következtében fokozódnak is.

Tovább nehezíti a helyzetet, hogy „nincs recept”, hiszen a fent leírt tanulási, magatartási problémák végtelenül sokféle kombinációban jelentkezhetnek, különböző életkori sajátosságokkal összefonódva. Tovább bonyolíthatja a helyzetet, hogy a gyermek maga akar-e változni, csak nem tud, vagy nem is akar.

Érthetetlen, hogy egy nevelési interakció, vagy egy gyakorló- vagy fejlesztőfeladat szinte végtelen számú ismétlése semmiféle eredményt nem hoz, csak csalódást, szomorúságot eredményez.

A megoldást az jelentheti, ha sikerül megállapítani a valódi okot, ami a problémák hátterében áll, és mintegy hátulról támadva, az okot megszüntetve, kerülő úton segíteni.

Meglepő, de igaz, hogy az okot vagy okokat legtöbbször a gyermek mozgását vizsgálva, a mozgásfejlődés egy területén, szakaszában lehet megtalálni és speciális mozgásos gyakorlatokkal megszüntetni.

A fejlesztő mozgásterápiák lehetőséget kínálnak arra, hogy felméréssel, vizsgálattal megtaláljuk a tanulási, magatartási problémák hátterében álló okot.

A tanulási, magatartási és beilleszkedési problémák hátterében legtöbbször mozgásfejlődési elmaradások, hiányosságok és hibák vannak. 

A mozgásterápia célja, hogy mindezeket

-vizsgálattal felderítse, megállapítsa,

  • a hiányosságokat, hibákat pótolja, javítsa,
  • az idegrendszer, a komplex személyiség érési-fejlődési folyamatait erősítse, gyorsítsa.
  • Alkalmas még a mozgásterápia az elmaradások, hiányosságok, hibák feltárása által a még nem jelentkező, de potenciális veszélyként fennálló esetleges jövőbeni problémák preventív kezelésére, megelőzésére.

Több „fogásnem”, terület tartozik még a mozgásterápia körébe, melyek nem függenek közvetlenül össze a mozgásfejlődéssel, de általános, átfogó hatásúak. A tanulmányi munka során alapvető a kitartó figyelem megosztása, fenntartása. A mozgásterápia speciális gyakorlatok által képes ezeket a képességeket „edzeni”, erősíteni, fejleszteni. Ez mindig látványos eredménnyel jár, ami a transzfer-hatás által a tanulmányi teljesítményben is megjelenik.

A mozgásterápia által nyújtott mozgásfejlettségi alapozás nélkül a pedagógusok, szülők és a fejlesztő- illetve gyógypedagógus lelkiismeretes, tökéletes munkája nem lehet kellőképpen eredményes.

Jellegét tekintve a terápia mozgásos, sok eszköz használatával jár, sokszor játékos, szórakoztató és izgalmas, egészséges versengéssel is járhat, amiben végül mindenki nyer, ezért a gyermekek jól motiválhatóak. A tudományosan megalapozott, szakszerű munkán kívül kettő alapvető tényező szükséges a sikerhez: fontos, hogy a gyerekek szeressék ezt a tevékenységet és minél több sikerélményben legyen részük. A mozgásterápia során a tanulók gyorsan és rendszeresen érnek el látványos sikereket, ami az egészséges önbizalom fejlődésével jár, és ez jó hatással van tanulmányi munkájukra és magatartásukra is.

 

Iskolánkban dolgozó külső szakemberek:

Szabó Anna

logopédus

Email: szabo.anna.09@fpsz.net

Rigó-Dörmer Dorina és Szabó Kinga Éva

utazó gyógypedagógusok

Email: utazok9@gmail.com